• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Budget under löneutmätning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
281
Mottagna reaktioner
243
Poäng
407
Hur snabbt går det från inkasso skickar dem till kfm innan löneutmätningen slutar..
Även det är olika. Jag släppte ju i september och första som hamnade hos kfm fick jag skriva på i december om delgivning, så det tog kanske 3,5 månad, sen började löneutmätningen i mars. Den sista delgivningen av mina skulder skrev jag på för bara någon vecka sedan, så det är ju väldigt olika beroende på inkassobolag eller om den du har lån/ kredit hos driver ärendet själva.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 309
Mottagna reaktioner
884
Poäng
717
Även det är olika. Jag släppte ju i september och första som hamnade hos kfm fick jag skriva på i december om delgivning, så det tog kanske 3,5 månad, sen började löneutmätningen i mars. Den sista delgivningen av mina skulder skrev jag på för bara någon vecka sedan, så det är ju väldigt olika beroende på inkassobolag eller om den du har lån/ kredit hos driver ärendet själva.
Ok tack då vet jag
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
925
Poäng
757
Släppte allt i Juli & löneutmätningen skulle börjat i Feb för mig, men började i Mars istället. Så man hann spara en hel del. Min skuldrådgivare rekommenderade att införskaffa allt jag skulle behöva framöver & spara resten.
Talade hon om att det du sparar kan utmätas?
Kan vara bra att vara medveten om @Cecilia , att det du sparat kan utmätas. Så ha det i åtanke och gör vad därefter är mitt tips. Själv har jag valt att satsa på att spara ihop ett par tusen för den yttersta tryggheten. Vore en mardröm att spara ihop stora belopp och sen få dom utmätta, då känns det vettigare att köpa sånt man behöver, iallafall för min del. Alla gör ju olika val :)
Jag minns inte tiden det tog från jag släppte allt till utmätning men jag tror jag började släpa efter runt februari/mars förra året. Sen var den första skulden in till KFM väldigt liten och jag kunde betala ett belopp för att få den återkallad, så det gjorde att processen drog ut på tiden ända till november. Önskar jag hade slutat spela tidigare så hade jag haft bättre förutsättningar nu.
 

Steven

Aktiv medlem
Poäng: 37
Blev medlem
31 Juli 2023
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
11
Poäng
37
Talade hon om att det du sparar kan utmätas?
Kan vara bra att vara medveten om @Cecilia , att det du sparat kan utmätas. Så ha det i åtanke och gör vad därefter är mitt tips. Själv har jag valt att satsa på att spara ihop ett par tusen för den yttersta tryggheten. Vore en mardröm att spara ihop stora belopp och sen få dom utmätta, då känns det vettigare att köpa sånt man behöver, iallafall för min del. Alla gör ju olika val :)
Jag minns inte tiden det tog från jag släppte allt till utmätning men jag tror jag började släpa efter runt februari/mars förra året. Sen var den första skulden in till KFM väldigt liten och jag kunde betala ett belopp för att få den återkallad, så det gjorde att processen drog ut på tiden ända till november. Önskar jag hade slutat spela tidigare så hade jag haft bättre förutsättningar nu.
Ja det gjorde hon. Tipsade om att ta ut kontanter & swisha över till mina föräldrar.
Blev att swisha över till föräldrarna & så fixade jag revolut konto. Har 8000:- på revolut kontot & resten har föräldrarna på sina konto. Om jag behöver pengar så har dem swishat.
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 309
Mottagna reaktioner
884
Poäng
717
Tack för alla tips hoppas jag gör rött som släpper allt och jag mår fortfarande inte bra men har tagit tag i mitt mående. Tack för alla tips om sparande. Jag har skickat iväg en ansökan om skuldsanering också via budget o skuldrådgivare
Ångrar ni er att ni släppte allt ? Jag tycker det könns lite läskigt men har inget val för jag har prövat att trixa och försökt med allt möjligt men till slut orkar jag inte.
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 309
Mottagna reaktioner
884
Poäng
717
Talade hon om att det du sparar kan utmätas?
Kan vara bra att vara medveten om @Cecilia , att det du sparat kan utmätas. Så ha det i åtanke och gör vad därefter är mitt tips. Själv har jag valt att satsa på att spara ihop ett par tusen för den yttersta tryggheten. Vore en mardröm att spara ihop stora belopp och sen få dom utmätta, då känns det vettigare att köpa sånt man behöver, iallafall för min del. Alla gör ju olika val :)
Jag minns inte tiden det tog från jag släppte allt till utmätning men jag tror jag började släpa efter runt februari/mars förra året. Sen var den första skulden in till KFM väldigt liten och jag kunde betala ett belopp för att få den återkallad, så det gjorde att processen drog ut på tiden ända till november. Önskar jag hade slutat spela tidigare så hade jag haft bättre förutsättningar nu.
Tack har fått tips
 

Hella

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
163
Mottagna reaktioner
63
Poäng
197
När ni skriver matkostnader ingår andra hushålls kostnader i det? Toapapper tvål mm? För det gör det för mej. :rolleyes: Jag brottas fortfarande med mitt godis begär.:wicked:
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 296
Mottagna reaktioner
7 556
Poäng
5 137
När ni skriver matkostnader ingår andra hushålls kostnader i det? Toapapper tvål mm? För det gör det för mej. :rolleyes: Jag brottas fortfarande med mitt godis begär.:wicked:
När jag skriver matkostnader så ingår det även hygienartiklar, toapapper, städgrejer
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
925
Poäng
757
När ni skriver matkostnader ingår andra hushålls kostnader i det? Toapapper tvål mm? För det gör det för mej. :rolleyes: Jag brottas fortfarande med mitt godis begär.:wicked:
Ja det gör det. Toapapper, städmedel etc. Dock inte hudvård, hårvård och sånt, det köper jag inte i mataffär. Godissug kan vara en utmaning, men det måste inte krascha ekonomin. Hur går det med ekonomin denna månaden? :)
 

Hella

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
163
Mottagna reaktioner
63
Poäng
197
Ja det gör det. Toapapper, städmedel etc. Dock inte hudvård, hårvård och sånt, det köper jag inte i mataffär. Godissug kan vara en utmaning, men det måste inte krascha ekonomin. Hur går det med ekonomin denna månaden? :)
Nej det kraschar inte ekonomin. ;) Men det är jätteonödigt och inte bra för hälsan eller plånboken. Försöker ändra mitt tänk med pengar. Men det går trögt. Försöker att klara mej på det jag har i kyl o frys 2 veckor till. Ska baka matbröd på torsdag. 400 kr sista veckan. Du då? Går det enligt plan?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp